×
Home Nieuws Livescore

Feyenoord hanteert 'meer ogen-principe' en vermijdt Ajax-situatie

Feyenoord hanteert 'meer ogen-principe' en vermijdt Ajax-situatie
Fritsdejong ©
Gepubliceerd op zondag 1 oktober 2023 17:32 uur

Feyenoord vermijdt een herhaling van de situatie bij Ajax met betrekking tot Sven Mislintat. De Rotterdammers zullen nooit de volledige controle over het technische beleid aan één persoon geven, zoals naar verluidt het geval was bij de Amsterdammers. Dit onthult Pieter Smorenburg, de financieel directeur van Feyenoord, in een interview met De Telegraaf.

Smorenburg legt uit dat Feyenoord een ander beleid hanteert, waarbij meerdere mensen verantwoordelijkheid dragen bij het aantrekken van nieuwe spelers. Dit wordt samengevat als het 'meer ogen-principe'. "We betrekken de scouts en de trainer bij het beoordelen van de geschiktheid van een speler", aldus Smorenburg. "Tijdens de onderhandelingsfase zorgen we ervoor dat meerdere personen betrokken zijn. Naast onze algemeen directeur is dat onze jurist of ikzelf. Daarnaast is toestemming van de commissarissen vereist voor bepaalde transfers. Bovendien richten we ons op meerdere kandidaten voor een positie en bepalen we van tevoren het maximale bedrag dat we willen betalen voor een speler."

Dit beleid begint zijn vruchten af te werpen voor Feyenoord. De club is bezig aan een indrukwekkende reeks en was afgelopen zaterdag veel te sterk voor Go Ahead Eagles. "Maar drie jaar geleden zag het er heel anders uit", blikt Smorenburg terug. "Toen hadden we te maken met de coronacrisis en waren we druk bezig met crisismaatregelen. Het is nu tijd om te genieten, maar we moeten ook alert blijven, want positiviteit kan snel verdwijnen."

Smorenburg merkt ook op dat Feyenoord enorm populair is. "Er is een enorme aantrekkingskracht. We hebben ons maximum van 33.000 seizoenkaarten verkocht, maar we hadden er nog wel 20.000 kunnen verkopen. Ook alle kaartjes voor de Champions League waren snel uitverkocht, evenals de business units en de stoelen van sponsors. Alles is uitverkocht." Smorenburg erkent echter dat De Kuip beperkingen heeft. "Het is een fantastisch stadion, maar het stamt uit 1937. We onderzoeken of we meer business seats kunnen verkopen, maar de groeimogelijkheden zijn beperkt."